Rok szkolny 2020-2021
PILOTAŻOWY PROGRAM „REHABILITACJA 25 PLUS" ROK SZKOLNY 2020/2021 Program w całości realizowany jest ze środków PFRON
|
|
W ramach działalności Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego we Frysztaku realizowany jest pilotażowy Program „Rehabilitacja 25 plus". W okresie od września 2020 do czerwca 2021 zajęciami objętych jest 2 absolwentów tutejszej placówki. Dzięki pilotażowemu Programowi "Rehabilitacja 25 plus" ogłoszonemu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, pozyskaliśmy środki finansowe na realizację tego Programu. Dla kogo przeznaczony jest Program "Rehabilitacja 25 plus"? Zgodnie z założeniami PFRON i wytycznymi obowiązującymi w programie beneficjentami programu realizowanego w naszym Ośrodku są niezatrudnione osoby niepełnosprawne, będące absolwentami Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w wieku powyżej 24 roku życia, z niepełnosprawnością intelektualną (w tym sprzężoną z innymi niepełnosprawnościami), które nie są objęte rehabilitacją społeczną w placówkach dziennej aktywności. (np. środowiskowych domach samopomocy czy warsztatach terapii zajęciowej). Czym zajmujemy się w ramach programu "Rehabilitacja 25 plus"? Usługi świadczone w ramach Programu to kompleksowa pomoc uczestnikom programu w zakresie usamodzielniania, uspołeczniania i terapii oraz utrwalania umiejętności nabytych w toku nauki szkolnej. Wszystkie zajęcia prowadzone są na terenie SOSW we Frysztaku przez wykwalifikowaną kadrę Ośrodka. Beneficjenci mają możliwość korzystania z bogatej oferty sprzętu, narzędzi i pomocy dydaktycznych. Formy wsparcia dotyczą następujących obszarów: |
|
OBSZAR WSPARCIA |
OPIS WSPIERANIA |
Terapia zajęciowa |
Zajęcia stanowią formę rehabilitacji fizycznej, psychicznej, społecznej i zawodowej, polegającą na angażowaniu uczestników w różne rodzaje i formy aktywności życiowej oraz odpowiednim do potrzeb kształtowaniu warunków otoczenia materialnego i społecznego. Zajęcia prowadzą osoby posiadające kwalifikacje i doświadczenie. Pracownia do prowadzenia zajęć i jej wyposażenie gwarantują właściwy ich poziom. Kluczowe jest uwzględnienie perspektywy uczestnika czyli jego możliwości i potrzeb, co potrafi zrobić i co chce robić. |
Zajęcia usprawniające i wspierające ruchowo |
Rehabilitacja ruchowa jest bardzo ważnym ogniwem we wspomaganiu osób niepełnosprawnych. Zajęcia dopasowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestników. Ich celem jest uzyskanie możliwie najwyższej samodzielności przez osobę niepełnosprawną. W czasie ćwiczeń usprawniających i wspierających ruchowo w znanym, najbliższym otoczeniu absolwent czyje się bezpiecznie. Jedną z form jest rehabilitacja czyli ukierunkowane, celowe i systematyczne ćwiczenia danej grupy mięśni na specjalnie do tego celu przystosowanych przyrządach. Osoby z dysfunkcjami rozwojowymi mają słabą świadomość siebie, swojego ciała. Celem zajęć usprawniających i wspierających ruchowo jest utrzymanie dotychczasowych efektów rehabilitacji prowadzonej w szkole oraz zwiększanie możliwości ruchowych i samodzielności osób niepełnosprawnych. |
Zajęcia terapeutyczne: logopedyczne |
Zajęcia terapeutyczne mają na celu rozwijanie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Odbywać się będą w gabinetach specjalistycznych przy użyciu sprzętu i nowoczesnych metod pracy. |
Pomoc psychologiczna, poradnictwo i wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego |
Zajęcia mają na celu poradnictwo i wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego, a także radzenie sobie z emocjami. W programie znajdują się także sposoby załatwiania spraw w urzędach i instytucjach. |
Usługi opiekuńcze i pielęgnacyjne |
W zakresie tych usług jest świadczona pomoc w czynnościach samoobsługowych: przygotowywanie prostych posiłków, toaleta, przemieszczanie się w budynku, a także promowanie zdrowego stylu życia. |
Działania aktywizujące zawodowo |
Działania aktywizujące zawodowo są prowadzone nie tylko na terenie SOSW we Frysztaku ale także w środowisku lokalnym. Jedną z form realizacji tych zajęć są wycieczki do instytucji i miejsc, w których uczestnicy mogą w przyszłości uzyskać zajęcie. Aktywizacja ma na celu ograniczyć marginalizację osób z dysfunkcjami, wsparcie społeczne, uświadamianie, że uczestnicy są w pełni wartościowymi członkami społeczności. |
W ramach wsparcia uczestnicy korzystają z finansowanego ze środków Programu dowozu na zajęcia oraz wyżywienia. Realizując zajęcia programowe uczestnicy mogą kontynuować wcześniej nawiązane oraz inicjować nowe kontakty i relacje zarówno z rówieśnikami jak i osobami dorosłymi. Możliwość kontunuowania różnych form usprawniania w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym, które beneficjenci bardzo dobrze znają sprawia, że czują się tu dobrze, bezpiecznie i mogą z pasją realizować swoje przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w środowisku ludzi pełnosprawnych. |
|
Kliknij na zdjęcie żeby zobaczyć więcej!
|