Rok szkolny 2019-2020
Zajęcia integracyjne „Łączy nas wiele"
|
|
Koordynator: Teresa Guzy Efektem projektu jest zintegrowanie się środowisk dzieci i młodzieży w różnym wieku, zdobycie wiedzy i doświadczeń, ukierunkowanie ścieżki edukacyjnej, pożyteczne spędzenie czasu wolnego. W projekcie wzięły udział dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz ze sprzężeniami, w tym z autyzmem. Na początku realizacji projektu 6, a na końcu 8, to dzieci pochodzenia romskiego. W projekcie uczestniczyła społeczność Ośrodka, zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami. Zajęcia służyły wzmacnianiu poczucia własnej wartości, nawiązywaniu kontaktów z innymi, uczeniu się nowych umiejętności, zwiększaniu umiejętności komunikowania się, przełamywaniu barier emocjonalnych, pobudzaniu aspiracji poznawczych uczestników. Zorganizowanych zostało wiele zajęć o różnorodnym charakterze. Zajęcia rozwijały potencjał poznawczy i kulturowy uczniów. W sposób naturalny wpisały się w codzienną pracę placówki. Z rozmów z wychowankami oraz z ich rodzicami i opiekunami, wynika, że rodzaj zaproponowanych zajęć trafił w potrzeby i oczekiwania, a ponadto przyczynił się do ich rozwoju społeczno - poznawczego. W większości zajęć uczestniczyła grupa 12 osób (wycieczka, zajęcia na basenie, zajęcia kulinarne), co najmniej połowa z nich to dzieci pochodzenia romskiego. Zajęcia objęły następujące obszary tematyczne: zajęcia rekreacyjne na basenie, wycieczka edukacyjna do Krakowa, warsztaty kulinarne, spotkania z książką. Podsumowanie z udziałem uczestników projektu oraz przedstawicieli ich rodzin, odbyło się podczas dyskoteki andrzejkowej „W cygańskim stylu".
Zajęcia na
basenie
miały obejmować cykl 14 zajęć po jednej godzinie w grupach po 6 osób.
Dokonano zmiany organizacyjnej. Ze względu na mniejszą niż przewidywano sprawność psychofizyczną uczestników,
zajęcia zorganizowano po 2 godziny łącznie. Zredukowanie liczby wyjazdów spowodowało możliwość zrealizowania
większej liczby godzin, gdyż pozostały zaplanowane na to zadanie środki
finansowe. Zmniejszyła się też liczba wyjazdów (koszty transportu). W efekcie
uczestnicy odbyli zajęcia w dniach: 11.06.2019, 18.06.2019, 8.10.2019,
15.10.2019, 28.10.2019, 5.11.2019, 7.11.2019 w Strzyżowie oraz 3.12.2019 Wydatkowano środki zaplanowane na to zadanie w całości, jednak dokonano zmian, gdyż trudno było przewidzieć dokładnie koszty szczegółowe. Zajęcia według opinii instruktorów, uczestników oraz rodziców były nie tylko atrakcyjne, ale integrujące i rozwijające sprawność fizyczną uczestników. Wycieczka do Krakowa odbyła się 22 i 23.10.2019 dla 12 uczniów, w tym 6 pochodzenia romskiego. Jej głównymi celami były: poznanie historii Krakowa i zwiedzanie jego zabytków, pogłębianie wiedzy na temat kultury i historii Polski, rozbudzanie poczucia tożsamości narodowej, utrwalanie legend związanych z Krakowem. Uczestnicy wycieczki zwiedzili m.in.: Rynek Starego Miasta, Muzeum Historyczne w Sukiennicach, Kościół Mariacki, Wawel. Zamiast zaplanowanego filmu w kinie odwiedzili (nieodpłatnie) kręgielnię, co było dla wszystkich nowym doświadczeniem. Nocleg w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym. Żywienie zgodnie z warunkami logistycznymi. Nie było możliwości zwiedzania Muzeum Etnograficznego w Tarnowie ze stałą ekspozycją o kulturze cygańskiej, gdyż w tym czasie muzeum było nieczynne. Wydano mniej środków na żywienie, więc po wycieczce odbył się konkurs wiedzy o Krakowie z nagrodami, na które przeznaczono pozostałe w obrębie tego zadania pieniądze. Opieka nauczycieli podczas wycieczki - wolontariat. Wycieczka posiadała walory edukacyjne oraz społeczne (zwiedzanie, nocleg w centrum miasta ,nocny spacer traktem królewskim pod opieką nauczycieli, posiłki w lokalach gastronomicznych, czas wolny).
Warsztaty
kulinarne dla 12 osób przeprowadzili nieodpłatnie
nauczyciele Ośrodka posiadający stosowne uprawnienia w dwóch grupach po 6
osób. Sprzyjały temu warunki lokalowe oraz wyposażenie pracowni kucharsko -
cukierniczej. Zrealizowano 3 zajęcia po
Spotkania
z książką (5)
odbyły się w dniach: 10.06.2019,9.10.2019,
21.11.2019, 10.12.2019 Zadanie było zrealizowane zgodnie z kosztami.
Spotkanie
andrzejkowe było podsumowaniem projektu. Uczestniczyli w nim uczniowie Wszystkie dzieci pochodzenia romskiego aktywnie uczestniczyły we wszystkich formach zajęć. Na początku projektu było ich 6, na końcu 8 ( przyjęcie do szkoły dwóch osób). Inni uczniowie również z zainteresowaniem przystąpili do proponowanych zadań. Przeważnie wzięli udział w co najmniej dwóch formach. Ogółem w projekcie uczestniczyło 112 osób. Zaangażowanych było 10 nauczycieli SOSW - wolontariuszy. Uzyskano następujące rezultaty:
Wartość projektu: 9400 zł. |