Rok 2019
|
Program kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem" rok 2019 |
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy we Frysztaku jako placówka realizująca zadania Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego Powiatu Strzyżowskiego trzeci rok z kolei realizuje zajęcia terapeutyczne w ramach Programu „Za życiem" W roku 2019 zajęcia realizowane były w okresie od 14 marca do 20 grudnia 2019 roku. Grupa dzieci zakwalifikowanych na terapię to według oceny funkcjonalnej terapeutów i przeprowadzonych rozmów z rodzicami dzieci najbardziej potrzebujące wieloaspektowego wsparcia i intensywnych działań terapeutycznych. W roku 2019 zajęciami objęto 36 dzieci posiadających opinie poradni psychologiczno - pedagogicznych o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Spośród 36 dzieci objętych zajęciami terapii, 27 posiadało także orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na różne rodzaje niepełnosprawności: § niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym - 3 dzieci § niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją - 5 dzieci § autyzm - 6 dzieci § niepełnosprawności sprzężone - 13 dzieci W bieżącym roku w SOSW we Frysztaku zrealizowano 1560 godzin zajęć terapeutycznych. Liczba dzieci objęta danym rodzajem zajęć oraz ilość godzin poszczególnych rodzajów zajęć przedstawia się następująco: § zajęcia logopedyczne - 17 dzieci, 350 godzin § zajęcia psychostymulujące rozwój dziecka - 20 dzieci, 368 godzin § zajęcia rehabilitacji ruchowej - 12 dzieci, 175 godzin § zajęcia integracji sensorycznej - 15 dzieci, 255 godzin § zajęcia terapii pedagogicznej - 15 dzieci, 255 godzin § zajęcia rozwijające umiejętności społeczne - 6 dzieci, 135 godzin § zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne - 2 dzieci, 22 godziny Większość dzieci objętych zajęciami terapeutycznymi skorzystało z kilku form terapii: § z jednej formy - 2 dzieci § z dwóch form -22 dzieci § z trzech form - 8 dzieci § z czterech form - 4 dzieci W ramach funkcjonowania OKRO działa także, bezpłatny dla osób korzystających, Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny SOS. W 2019 roku zrealizowano w Punkcie 77 konsultacji indywidualnych dla dzieci w wieku od 1 miesiąca życia do rozpoczęcia nauki szkolnej oraz dla uczniów. Udzielono także ich rodzicom/ opiekunom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych oraz porad i instruktażu ws. metod postępowania i pracy z dzieckiem w środowisku domowym.
Przeprowadzono
też 2 szkolenia dla rad pedagogicznych szkół ogólnodostępnych z zakresu rozpoznawania
zaburzeń rozwoju mowy i komunikacji u dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym
oraz wczesnej interwencji w tym zakresie, a także szkolenie dotyczące
niepokojących objawów i trudnych zachowań dzieci w wieku poniemowlęcym EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII Program skierowany jest do dzieci z deficytami i zaburzeniami rozwojowymi, a prowadzone oddziaływania wychowawczo - terapeutyczno - dydaktyczne przyczyniają się do nabycia podstawowych umiejętności oraz uzyskania następujących efektów w wymienionych poniżej sferach: A. W zakresie sfery emocjonalno - społecznej: § nabycie oraz utrwalenie podstawowych umiejętności samoobsługowych, a poprzez to wzrost samodzielności dzieci, § nabycie nawyków higienicznych i prozdrowotnych, § poznanie zasad zachowania w różnych miejscach i sytuacjach społecznych, § lepsze rozumienie siebie, swoich przeżyć, emocji, § wzrost umiejętności w zakresie samokontroli, § wzbudzenie zainteresowania zabawą tematyczną i symboliczną, poprzez jej modelowanie, korygowanie, przełamywanie schematów w myśleniu i działaniu, § nabycie oraz utrwalenie podstawowych informacji o sobie, swojej rodzinie, osobach z najbliższego otoczenia. B. W zakresie sfery poznawczej i komunikacyjnej: § nabycie umiejętności nawiązywania, utrzymywania kontaktu wzrokowego oraz wspólnego pola uwagi, § wydłużenie czasu koncentracji na rzeczach, osobach, zadaniach, zabawie, § wzbudzenie zaciekawienia środowiskiem społeczno - przyrodniczym, zachodzącym w nim zjawiskach oraz zmianach, § poszerzenie aktywności poznawczej dzieci poprzez rozwijanie ich zainteresowań, § poprawa w zakresie pamięci, myślenia, rozumowania przyczynowo - skutkowego, kojarzenia, umiejętności porządkowania, klasyfikowania, porównywania, dostrzeganie relacji, różnic oraz podobieństw pomiędzy przedmiotami i zjawiskami, § wzrost motywacji do pokonywania trudności i podejmowania wysiłku intelektualnego, § wzbudzenie zainteresowania obrazem, słowem, tekstem, § większa aktywność werbalna, § lepsza komunikacja werbalna i pozawerbalna, § usprawnienie motoryki aparatu artykulacyjnego oraz funkcji oddechowo - fonacyjnych, § nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia oraz posługiwania się podstawowymi gestami i znakami graficznymi w ramach komunikacji alternatywnej (PECS, MAKATON), § wzbogacenie zasobu wiedzy i słownictwa leksykalnego (słownik bierny i czynny), § wdrożenie do stosowania prawidłowych form fleksyjnych i składniowych wypowiedzi, samodzielnego układania opowiadań, inicjowania oraz prowadzenia rozmowy. C. W zakresie sfery ruchowej: § poprawa w zakresie postawy ciała, równowagi, koordynacji oraz sprawności ruchowej, § usprawnienie motoryki dużej, umiejętności poruszania się, pokonywania przeszkód oraz wzmocnienie mięśni posturalnych, § wzrost świadomości własnego ciała, panowania nad swoim ruchem oraz jego płynnością, § nabycie umiejętności reagowania na muzykę poprzez aktywne i twórcze ruchy własnym ciałem lub naśladowanie, § lepsza orientacja przestrzenna oraz wyobraźnia kinestetyczno - wzrokowo - ruchowa, § zmniejszenie problemów i zaburzeń w sferze sensorycznej, § usprawnienie motoryki małej, umiejętności naśladowania, zdolności manualnych i grafomotorycznych. Terapia prowadzona w ramach Programu „ Za życiem" zyskuje duże zainteresowanie rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych. W ramach Programu prowadzone są zajęcia warsztatowe Grupy Wsparcia dla Rodziców. Opracowała: M. P. |
|