Rok 2020
Program kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem" rok 2020 |
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy we Frysztaku jako placówka realizująca zadania Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego Powiatu Strzyżowskiego czwarty rok z kolei realizuje zajęcia terapeutyczne w ramach Programu „Za życiem"
W
bieżącym roku zajęcia terapeutyczne prowadzone były w okresie od Zajęciami objęto 42 dzieci posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Spośród
42 dzieci objętych zajęciami terapii, 26 posiadało także orzeczenia § niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym - 1 dziecko § niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją - 6 dzieci § autyzm - 7 dzieci § niepełnosprawności sprzężone - 12 dzieci W roku 2020 w SOSW we Frysztaku zrealizowano 1820 godzin zajęć terapeutycznych. Szczegółowy wykaz rodzajów terapii oraz ilość godzin przeznaczonych na ich realizację przedstawia się następująco: § zajęcia logopedyczne - 24 dzieci, 526 godzin § zajęcia psychostymulujące rozwój dziecka - 23 dzieci, 380 godzin § zajęcia usprawniania ruchowego - 14 dzieci, 296 godzin § zajęcia integracji sensorycznej - 11 dzieci, 188 godzin § zajęcia terapii pedagogicznej - 13 dzieci, 260 godzin § zajęcia rozwijające umiejętności społeczne - 4 dzieci, 144 godziny § zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne - 4 dzieci, 26 godzin Większość dzieci objętych zajęciami terapeutycznymi skorzystało z kilku form terapii: § z jednej formy - 5 dzieci § z dwóch form - 25 dzieci § z trzech form - 9 dzieci § z czterech form - 3 dzieci W ramach funkcjonowania OKRO działa także, bezpłatny dla osób korzystających, Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny SOS. W 2020 roku zrealizowano w Punkcie 26 konsultacji w bezpośrednim kontakcie z zainteresowanymi. Były to konsultacje indywidualne dla dzieci w wieku od 1 miesiąca życia do rozpoczęcia nauki szkolnej oraz dla uczniów. Udzielono także ich rodzicom/ opiekunom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych oraz porad i instruktażu dotyczących metod postępowania i pracy z dzieckiem w środowisku domowym. Konsultacje każdorazowo trwały około 2 - 3 godziny. Podczas konsultacji specjaliści (psycholodzy, logopedzi, fizjoterapeuci, terapeuci SI, terapii behawioralnej, autyzmu i inni) dokonali wielu diagnoz funkcjonalnych, pracując najczęściej w zespołach. Ponadto przeprowadzono kilkanaście konsultacji telefonicznych. Najczęściej dotyczyły one poinformowania rodziców/ opiekunów o możliwych formach edukacji, rewalidacji i terapii, wskazania najbliżej funkcjonujących stowarzyszeń, organizacji i instytucji działających na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami i świadczących pomoc ich rodzinom. Prowadzono również krótkie szkolenia oraz udzielano instruktaży dla indywidualnych nauczycieli szkół ogólnodostępnych w zakresie metod i form pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, tworzenia i wdrażania planów dnia, stosowania treningów umiejętności społecznych oraz wdrażania systemów motywacyjnych. EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII Zajęcia terapeutyczne prowadzone w ramach Programu „Za życiem" w istotny sposób wpływają na poprawę funkcjonowania w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i społecznym objętych nimi dzieci. Program skierowany jest do dzieci z deficytami i zaburzeniami rozwojowymi, a prowadzone oddziaływania wychowawczo - terapeutyczno- dydaktyczne przyczyniają się do nabycia podstawowych umiejętności oraz uzyskania następujących efektów w wymienionych poniżej sferach: A. W zakresie sfery emocjonalno-społecznej: § nabycie oraz utrwalenie podstawowych umiejętności samoobsługowych, a poprzez to wzrost samodzielności dzieci, § nabycie nawyków higienicznych i prozdrowotnych, § poznanie zasad zachowania w różnych miejscach i sytuacjach społecznych, § lepsze rozumienie siebie, swoich przeżyć, emocji, § wzrost umiejętności w zakresie samokontroli, § wzbudzenie zainteresowania zabawą tematyczną i symboliczną, poprzez jej modelowanie, korygowanie, przełamywanie schematów w myśleniu i działaniu, § nabycie oraz utrwalenie podstawowych informacji o sobie, swojej rodzinie, osobach z najbliższego otoczenia. B. W zakresie sfery poznawczej: § nabycie umiejętności nawiązywania, utrzymywania kontaktu wzrokowego oraz wspólnego pola uwagi, § wydłużenie czasu koncentracji na rzeczach, osobach, zadaniach, zabawie, § wzbudzenie zaciekawienia środowiskiem społeczno-przyrodniczym, zachodzącym w nim zjawiskach oraz zmianach, § poszerzenie aktywności poznawczej dzieci poprzez rozwijanie ich zainteresowań, § poprawa w zakresie pamięci, myślenia, rozumowania przyczynowo - skutkowego, kojarzenia, umiejętności porządkowania, klasyfikowania, porównywania, dostrzeganie relacji, różnic oraz podobieństw pomiędzy przedmiotami i zjawiskami, § wzrost motywacji do pokonywania trudności i podejmowania wysiłku intelektualnego, § wzbudzenie zainteresowania obrazem, słowem, tekstem, § większa aktywność werbalna, § lepsza komunikacja werbalna i pozawerbalna, § usprawnienie motoryki aparatu artykulacyjnego oraz funkcji oddechowo-fonacyjnych, § nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia oraz posługiwania się podstawowymi gestami i znakami graficznymi w ramach komunikacji alternatywnej (PECS, MAKATON), § wzbogacenie zasobu wiedzy i słownictwa leksykalnego (słownik bierny i czynny), § wdrożenie do stosowania prawidłowych form fleksyjnych i składniowych wypowiedzi, samodzielnego układania opowiadań, inicjowania oraz prowadzenia rozmowy. C. W zakresie sfery ruchowej: § poprawa w zakresie postawy ciała, równowagi, koordynacji oraz sprawności ruchowej, § usprawnienie motoryki dużej, umiejętności poruszania się, pokonywania przeszkód oraz wzmocnienie mięśni posturalnych, § wzrost świadomości własnego ciała, panowania nad swoim ruchem oraz jego płynnością, § nabycie umiejętności reagowania na muzykę poprzez aktywne i twórcze ruchy własnym ciałem lub naśladowanie, § lepsza orientacja przestrzenna oraz wyobraźnia kinestetyczno - wzrokowo - ruchowa, § zmniejszenie problemów i zaburzeń w sferze sensorycznej, § usprawnienie motoryki małej, umiejętności naśladowania, zdolności manualnych i grafomotorycznych. Zajęcia specjalistyczne realizowane były przez 24 wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych zawodowo terapeutów. W ramach Programu prowadzone są też zajęcia warsztatowe Grupy Wsparcia dla Rodziców. Opracowała: M. P. |