Rok 2021
|
|
Program kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem" rok 2021 Ostatni rok realizacji Programu - I edycji |
|
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy we Frysztaku piąty rok z kolei kontynuował zajęcia terapeutyczne w ramach Programu „Za życiem". Zadania realizowane były w ramach Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno - Opiekuńczego Powiatu Strzyżowskiego Zajęcia terapeutyczne realizowano w okresie od 16 kwietnia 2021 do 22 grudnia 2021 roku. Przystępując do realizacji zadania wytypowano grupę docelową dzieci i ich rodzin, która według oceny terapeutów oraz w porozumieniu z rodzicami najbardziej wymagała dodatkowego specjalistycznego wsparcia. Zajęciami objęto 39 dzieci posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Spośród
39 dzieci objętych zajęciami terapii, 22 posiadało także orzeczenia § niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym - 1 dziecko § niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją - 2 dzieci § autyzm - 5 dzieci § niepełnosprawności sprzężone - 12 dzieci § niepełnosprawność w stopniu głębokim - 2 dzieci W roku 2021 w SOSW we Frysztaku zrealizowano 1820 godzin zajęć terapeutycznych. Liczba dzieci objęta danym rodzajem zajęć oraz ilość godzin poszczególnych rodzajów zajęć zrealizowanych do dnia 22 grudnia 2021 roku przedstawia się następująco: § zajęcia logopedyczne - 28 dzieci, 530 godzin § zajęcia psychostymulujące rozwój dziecka - 17 dzieci, 362 godzin § zajęcia usprawniania ruchowego - 18 dzieci, 325 godzin § zajęcia integracji sensorycznej - 9 dzieci, 176 godzin § zajęcia terapii pedagogicznej - 13 dzieci, 264 godzin § zajęcia rozwijające umiejętności społeczne - 5 dzieci, 149 godziny § zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne - 1 dziecko, 14 godzin Większość dzieci objętych zajęciami terapeutycznymi skorzystało z kilku form terapii: § z jednej formy - 5 dzieci § z dwóch form - 16 dzieci § z trzech form - 17 dzieci § z czterech form - 1 dziecko
W ramach
funkcjonowania OKRO działa także, bezpłatny dla osób korzystających,
Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny SOS. W 2021 roku zrealizowano w
Punkcie 52 konsultacje w bezpośrednim kontakcie z zainteresowanymi. Były to
konsultacje indywidualne dla dzieci w wieku od 4 miesiąca życia do
rozpoczęcia nauki szkolnej oraz dla dzieci w wieku szkolnym. Sporadycznie
zdarzały się też konsultacje dla rodziców Ponadto przeprowadzono kilkanaście konsultacji telefonicznych. Najczęściej dotyczyły one poinformowania rodziców/ opiekunów o możliwych formach edukacji, rewalidacji i terapii, wskazania najbliżej funkcjonujących stowarzyszeń, organizacji i instytucji działających na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami i świadczących pomoc ich rodzinom. W ramach pracy ww. Punktu prowadzono również krótkie szkolenia oraz udzielano instruktaży dla indywidualnych nauczycieli szkół ogólnodostępnych w zakresie metod i form pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, tworzenia i wdrażania planów dnia, stosowania treningów umiejętności społecznych oraz wdrażania systemów motywacyjnych. Realizacja Projektu Za Życiem w istotny sposób przekłada się na zintensyfikowanie działań terapeutycznych w stosunku do dzieci, które tego najbardziej potrzebują. EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII A. W zakresie sfery emocjonalno-społecznej: § nabycie oraz utrwalenie podstawowych umiejętności samoobsługowych, a poprzez to wzrost samodzielności dzieci, § nabycie nawyków higienicznych i prozdrowotnych, § poznanie zasad zachowania w różnych miejscach i sytuacjach społecznych, § lepsze rozumienie siebie, swoich przeżyć, emocji, § wzrost umiejętności w zakresie samokontroli, § wzbudzenie zainteresowania zabawą tematyczną i symboliczną, poprzez jej modelowanie, korygowanie, przełamywanie schematów w myśleniu i działaniu, § nabycie oraz utrwalenie podstawowych informacji o sobie, swojej rodzinie, osobach z najbliższego otoczenia. B. W zakresie sfery poznawczej: § nabycie umiejętności nawiązywania, utrzymywania kontaktu wzrokowego oraz wspólnego pola uwagi, § wydłużenie czasu koncentracji na rzeczach, osobach, zadaniach, zabawie, § wzbudzenie zaciekawienia środowiskiem społeczno-przyrodniczym, zachodzącym w nim zjawiskach oraz zmianach, § poszerzenie aktywności poznawczej dzieci poprzez rozwijanie ich zainteresowań, § poprawa w zakresie pamięci, myślenia, rozumowania przyczynowo-skutkowego, kojarzenia, umiejętności porządkowania, klasyfikowania, porównywania, dostrzeganie relacji, różnic oraz podobieństw pomiędzy przedmiotami i zjawiskami, § wzrost motywacji do pokonywania trudności i podejmowania wysiłku intelektualnego, § wzbudzenie zainteresowania obrazem, słowem, tekstem. C. W zakresie sfery komunikacyjnej § usprawnienie motoryki aparatu artykulacyjnego oraz funkcji oddechowo-fonacyjnych, § wzbogacenie zasobu wiedzy i słownictwa leksykalnego (słownik bierny i czynny), § wdrożenie do stosowania prawidłowych form fleksyjnych i składniowych wypowiedzi, samodzielnego układania opowiadań, inicjowania oraz prowadzenia rozmowy, § poprawa wyrazistości wypowiedzi, § nabycie umiejętności wyrażania swoich potrzeb, odczuć, próśb w sposób zrozumiały dla otoczenia, § lepsza komunikacja werbalna i pozawerbalna w sytuacjach życia codziennego, § nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia oraz posługiwania się podstawowymi gestami i znakami graficznymi w ramach komunikacji alternatywnej (PECS, MAKATON). D. W zakresie sfery ruchowej: § poprawa w zakresie postawy ciała, równowagi, koordynacji oraz sprawności ruchowej, § usprawnienie motoryki dużej, umiejętności poruszania się, pokonywania przeszkód oraz wzmocnienie mięśni posturalnych, § wzrost świadomości własnego ciała, panowania nad swoim ruchem oraz jego płynnością, § nabycie umiejętności reagowania na muzykę poprzez aktywne i twórcze ruchy własnym ciałem lub naśladowanie, § lepsza orientacja przestrzenna oraz wyobraźnia kinestetyczno-wzrokowo-ruchowa, § zmniejszenie problemów i zaburzeń w sferze sensorycznej, § usprawnienie motoryki małej, umiejętności naśladowania, zdolności manualnych i grafomotorycznych. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych. W ramach Programu prowadzone są zajęcia warsztatowe Grupy Wsparcia dla Rodziców. Rodzice żywo interesują się kontynuacją zajęć terapeutycznych w ramach w/w Programu. Terapia prowadzona jest w sposób profesjonalny przez wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów. Wszystkie godziny przydzielone w ramach Projektu przeznaczone były na bezpośrednią pracę z dzieckiem i jego rodzicem/opiekunem. Opracowanie. M. P. |
|