Zajęcia rewalidacyjne cz. 2
Zajęcia rewalidacyjne |
||
Tyfloterapia - celem zajęć rewalidacyjnych z tyfloterapii jest usprawnianie funkcji wzrokowych. Każda aktywność ma pozytywny wpływ na widzenie. Ćwiczenia wzrokowe prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych form pracy dostosowanych do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów. Rozwijają dużą i małą motorykę, koordynację wzrokowo - ruchową, percepcję i pamięć wzrokową uczniów |
||
|
|
|
Trening umiejętności społecznych - to forma pracy z grupą ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. Wspierane są: komunikacja (np. umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań), umiejętności prospołeczne (m.in. nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i utrzymywanie granic, pomaganie innym), radzenie sobie w trudnych sytuacjach (np. nauka asertywności, proszenie o pomoc) oraz takie sfery jak emocje (rozpoznawania, nazywania stopniowania), czy budowanie własnej tożsamości (m.in. odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron). |
||
|
|
|
Agroterpia - forma terapii realizowana w środowisku naturalnym, obejmująca celowe oddziaływania na dobrostan psychiczny i fizyczny, ucząca prawidłowych wzorców pracy. Celem pracy jest rozwijanie wyobraźni przestrzennej, szerzenie zdrowego i ekologicznego trybu życia. Podopieczni opiekują się ogródkiem warzywnym, dbają o wygląd zieleni wokół Ośrodka np. z pomocą terapeuty koszą trawę, sieją, podlewają kwiaty znajdujące się w klombach, rabatkach przed budynkiem. |
||
|
|
|
Arteterapia - to wykorzystywanie różnego rodzaju form sztuki (muzyka, plastyka, taniec, teatr, fotografia, drama) w procesie terapeutycznym. Arteterapia może wpłynąć na wyrażanie, zrozumienie i nazwanie emocji, które uczeń odczuwa. Wpływa na poczucie sprawczości, relaksację i odreagowanie napięć. |
||
|
|
|
Ergoterapia - stanowi pomoc w zwiększeniu sprawności manualnej, intelektualnej i fizycznej jak również aktywności oraz samodzielności uczniów. Ma prowadzić do aktywowania i integracji umysłu z ciałem poprzez pracę ruchowo - artystyczną. Główną zaletą jest praca w grupie, która nie tylko motywuje do wykonywania określonych zadań, ale jednocześnie tworzy poczucie przynależności, eliminując alienację, która negatywnie wpływa na samopoczucie i chęć do pracy nad sobą. Zajęcia odbywają się w pracowni stolarskiej. |
||
|
|
|
Infoterapia - jest prowadzona z wykorzystaniem komputera oraz multimedialnych programów edukacyjnych. Główne cele infoterapii to kształtowanie umiejętności percepcyjno-motorycznych oraz aktywizacja do nauki, zachęcanie do rozszerzenia wiedzy uczniów, rozwijanie odpowiednich postaw. |
||
|
|
|
Muzykoterapia - jest metodą terapeutyczną bazująca na leczniczym wpływie dźwięku i muzyki na człowieka. Zapobiega atakom paniki, poprawia samopoczucie, relaksuje, uspokaja. Stymuluje percepcję, uwagę i pamięć słuchową. |
||
|
|